Hoe stel je een weekmenu samen? Met gratis planner!

Gepubliceerd in Bespaartips / 6 mei 2017
Disclaimer: deze post kan affiliate links bevatten, meer info.


Elke avond koken. Voor de ene een heuse opgave, voor de andere een leuke tijd.

Hoewel ik heel graag eet, vind ik koken soms echt niet leuk. En dat komt voornamelijk omdat mijn jongste van 2 heel erg kieskeurig is. Ik vind gezond en gevarieerd eten heel belangrijk, en mijn kinderen moeten dus meedoen. Elke avond groenten (maar tijdens de dag ook hoor) en vaak een stukje vlees erbij.

Volwaardig koken lukt me best voor meerdere personen. Zelf eet ik liefst alles rauw. Moest ik alleen zijn, ik zou nog weinig koken maar veel slaatjes eten. Maar dat komt voornamelijk omdat ik lui ben en afwassen vreselijk vind.

Maar goed, is iedereen thuis, dan kook ik wel. 6 dagen per week, want wij hebben nog steeds een fritjesdag!

Maar hoe doe je dat? Gezond koken voor 5 personen, met weinig tijd en een zeer beperkt budget.

Gebruik een menuplan en bespaar geld. Met gratis weekmenuplanner.

Stel een weekmenu samen.

Hoe stel je een weekmenu samen dat werkt?

Stel je weekmenu elke week op dezelfde dag samen, bijvoorbeeld op zondag.

Leg je kalender naast je weekmenu en bepaal welke dagen je veel tijd hebt om te koken, en welke dagen je tijd tekort komt. Duid op je weekmenu de dagen met korte tijd om te koken aan. Zo kan je beter plannen en je beter aan je menu houden.

Vraag aan iedereen of ze zin hebben in iets. Dat kan een stukje vlees zijn, een saus of een heel gerecht. Kijk wat je ermee kan doen.

Kijk dan je voorraadkast, ijskast en diepvriezer na. Zet alles vooraan wat op moet (geopende verpakking, bijna vervallen, ..). Wees creatief en bedenk welke gerechten je ermee kan maken. Zet die ook op je weekmenu.

Schrijf voor elke dag op wat je ’s morgens, ’s middags en ’s avonds voorziet. Vergeet de dessertjes en tussendoortjes niet. Voorzie veel fruit en groenten om in de brooddozen te stoppen. Alles wat zoet is beperk je tot 1 stuk per dag per persoon.

Maak nu je boodschappenlijst met de dingen die je nodig hebt. Kijk daarvoor zeker je voorraadkast na. Je wil geen dingen dubbel kopen om daarna weg te moeten gooien. Afhankelijk van de plaats in je koelkast kan je alles in 1 keer kopen, of 2 maal gaan winkelen. Indien je 2 keer gaat, splits je lijst dan in 2. Plan je tweede winkeldag in in je weekmenu.

Ik hou mij aan mijn lijst en koop niks dat ik niet nodig heb. Ik loop wel elke keer langs de conserven en kijk of onze veel gebruikte producten in promotie staan. 2 + 1 gratis en ik koop het ook. Het helpt ook als je de prijzen ongeveer kent.

Als je net zoals ik vaak zonder inspiratie zit, dan is een vaste dag handig. Zo is bij ons:

  • maandag: patatjes, groenten en vlees
  • woensdag: spaghetti, soep, wok
  • donderdag: kip met rijst en rauwkost
  • vrijdag: varia of restjes
  • zondag: fritjes

Heb je nog inspiratie tekort?  Dan kan je een favoriete maaltijden kookboekje samenstellen. Ik heb een schrift waar onze meest gegeten gerechten instaan, ongeveer een 20-tal. Zo kan ik snel kiezen wat we nog kunnen eten.

Hoe ziet mijn weekmenu eruit?

Ik geef je graag mijn gezond weekmenu mee, zodat je een idee krijgt van hoe het werkt.

De eerste keren heb ik fouten gemaakt, maar dat is oké. Je leert iets nieuws, en dat zal nooit perfect zijn vanaf dag 1. Gebruik die fouten om te leren en niet om het op te geven. Fouten maken hoort erbij. Maar gaandeweg zal het gemakkelijker worden, dat beloof ik je.

Ik maak mijn weekmenu op zondag, en is voor 5 personen (3 kinderen). Ik hou het ook bij en hergebruik het als ik geen inspiratie heb.

Heb ik nog veel restjes, dan hou ik op maandag een restjesdag. Eventueel bak ik een omelet extra of doe ik een blik groenten open. Eten weggooien is echt het laatste wat je zou moeten doen. Je kan het ook invriezen.

Op maandag doe ik boodschappen voor 5 dagen. Op donderdag of vrijdag ga ik weer.

Woensdag is een drukke dag, dan kook ik liever niet. Op donderdag staat er een kippenkraam, dan staat er heel vaak kip op het menu.

(Ons menu is voornamelijk paleo, en bevat geen granen, gluten, melk, lactose, soya en bewaarmiddelen. Wij hebben meerdere intoleranties en dit is een goede oplossing voor ons. Mijn man en zijn zoon eten wel brood, cornflakes en dergelijke, soms zie je dus een mix)

Onderaan kan je mijn gratis weekplanner downloaden.Hoe kan je geld besparen? Gebruik een weekmenu, met gratis download.

O: Ontbijt
M: Middagmaal
A: Avondmaal
D: Dessertje
T: Tussendoortjes

Maandag

O: Paleo pannenkoeken  –  pannenkoeken gewoon + fruit
M: Paleo toast + tonijnsla + kerstomaat  –  Brood + kaas + kerstomaat
A: Spinazie + aardappel + spek (extra aardappel koken dinsdag)
D: (paleo) koekje
T: Druiven, aardbei, appel, komkommer

Dinsdag

O: Paleo pannenkoeken  –  pannenkoeken gewoon + fruit
M: Paleo toast + eiersla + komkommer  –  Brood + kaas + komkommer
A: Broccoli + puree + frikandellen (extra frikandellen woensdag)
D: Chips
T: Druiven, aardbei, appel, komkommer

Woendag

O: Roerei + paleo toast  –  Boterham
M: Frikandellen met krieken
A: Spaghetti (gv) met courgetini (courgette spaghetti), spaghettisaus (diepvries)
D: Paleo koekje
T: Fruit

Donderdag

O: Paleo pannenkoek + fruit  –  Cornflakes
M: Hardgekookt ei met komkommer / tomaat  –  Boterhammen
A: Kip + rijst + currysaus + rauwkost
D: Chips
T: Fruit / Groenten

Vrijdag

O: Chiapudding + appelsien  –  Cornflakes
M: Toast met zalm + hardgekookt ei + rauwkost
A: Preisoep met balletjes / Overschotjes
D: Paleo koekje
T: Fruit / Groenten / Soep

Zaterdag

O: Italiaanse eitjes (spinazie, gehakt, tomaat en eieren)  –  Paleo pannenkoek + fruit
M: Soep met balletjes / Overschotjes
A: Wortel + aardappel + varkenshaasje + ajuin
D: Chips
T: Paleo koekje, hardgekookt ei

Zondag

O: Smoothie (Banaan, avocado, mango (DV), kokosmelk)
M: Spek + eieren + komkommer
A: Fritjes
D: Fruit
T: Fruit / Soep

Extra bespaartips.

Overschotten van groenten en tomatenpuree gaan in de soep. De botten van de kip (en ander vlees) gaat in de diepvriezer en als ik er voldoende heb dan maak ik bouillon. Het groen van de prei, de bodem van selder, de dopjes van wortels en zo verder gaan ook mee in de bouillon. Ik stop ze in de diepvriezer tot ik er voldoende heb.

Koop seizoensproducten en promoties. Prei in promotie? Maak (veel) preisoep en vries in in porties. Spaghettisaus maak je in de zomer omdat de groenten dan goedkoper zijn dan in de winter. Maak voldoende om de winter door te komen.

Krijg je geen heel brood op op 2 dagen? Vries het in en ontdooi wat je nodig hebt de avond voordien. Zo heb je altijd vers brood en hoef je maar 1 keer per week naar de bakker.

Restjes zijn ook lekker als middagmaal.

Kieskeurige eters.

Heb je kieskeurige eters, wissel dan af met dingen die ze wel en niet graag eten. Ze moeten leren om nieuwe dingen te proeven, dat vergt tijd. Maar het lukt wel als je volhoudt. Een handig systeem is deze groentenbingo of deze fruitbingo.

Kies 3 groenten per week die je keer op keer opnieuw aanbiedt. Geef niets anders in ruil (bijvoorbeeld een yoghurt of een boterham) want dat werkt niet.

Wij werken met een heel simpel systeem. Groenten op en je krijgt een dessert. Het bord hoeft niet leeg, daar ben ik geen fan van. Maar de groenten moeten wel op. Sinds we dit systeem hebben ingevoerd worden er veel meer groenten gegeten.

Als het tussendoortje iets zoet is, dan geldt ook de regel: eerst fruit, dan zoet. En dat werkt ook uitstekend.

Gratis download – onze weekmenuplanner.

Vind je deze weekplanner leuk? Download hem gratis hieronder.

 

 

Bewaren

Bewaren

Gratis download: Menu weekplanner.

Wij houden niet van spam! Niet tevreden? Schrijf je uit. Powered by ConvertKit

Geef een reactie