Pinterest! How-to: Hoe werkt Pinnen?

Gepubliceerd in Bijverdienen bloggen / 1 mei 2018
Disclaimer: deze post kan affiliate links bevatten, meer info.


Pinterest is voor mij 1 van de beste manieren om lezers naar mijn blog te halen. En bovendien is het helemaal gratis. Goed? Super!

Hoewel Pinterest gratis is én er heel veel gebruikers zijn, is het niet altijd gemakkelijk om je Pins (je berichten) ook voor je publiek te krijgen.

Ik ga richting 1 miljoen maandelijkse kijkers. En dat helemaal gratis, zonder andere betalende producten (zoals schedulers, betalende grafische programma’s of VA hulp).

Hoe krijg je meer volgers en kijkers op pinterest? Hoe krijg je meer pageviews op je blog met pinterest? Mijn tips die ervoor zorgde dat ik 1 miljoen kijkers per maand kreeg.

Wat is pinterest?

Pinterest vind je hier. Het is een zoekmachine à la Google, maar dan met afbeeldingen. Pinterest is een visuele zoekmachine, en dat pak je anders aan dan pakweg Google.

Pinterest is heel goed te gebruiken in het Nederlands. Het is in het Nederlands beschikbaar  en ondertussen zijn er ook al heel erg veel Nederlandstalige gebruikers die het platform gebruiken. De app is super handig, op je pc haal je er nog meer uit.

En het is gratis. Ads zijn in onze taal nog niet beschikbaar.

Hoe werkt het?

Je maakt eerst een profiel aan.
Als je een blog/bedrijf hebt, dan zet je dat profiel om in een business profiel, ook gratis.

Je profiel is waar je alles kan sorteren en waar personen je kunnen volgen en al je afbeeldingen (vanaf nu Pins) zien.

Het eerste dat je moet doen is borden aanmaken. Begin met een 10-tal en zoek Pins die interessant zijn voor elk bord (een 5-tal). Dan staat er iets op en kan Pinterest je ook andere interessante Pins aanbevelen. 1 Bord dat je absoluut moet maken is je bedrijfsbord (waar je alleen je eigen pins op bewaard die naar je blog linken).

Pins zoeken kan je via de zoekbalk. Je kan heel specifiek zijn, of heel algemeen. Onder je zoekopdracht komt er een balk met vakjes met extra specifiekere zoektermen.

Ik zocht op: “ovenschotel kip” en krijg meteen vele relevante Pins te zien. Onder mijn zoekopdracht kan ik verder klikken op een specifiekere zoekopdracht. Bijvoorbeeld: “ovenschotel kip broccoli”.

Hoe haal je het maximum uit pinterest? Hoe zorg je ervoor dat iedereen je pins te zien krijgt? Duidelijke how-to met afbeeldingen

Zo vul je je eerste borden.

Daarna beginnen we met de echt fun.

Hoe krijg je lezers op je blog met Pinterest?

1 De voordelen van een business account

Een business account is gratis en komt met vele voordelen

  1. Je krijgt rich pins (extra pin omschrijving – extra tekst)
  2. Pinterest haalt de meta-omschrijving of alt-omschrijving van de pins direct van je blog.
  3. Pinterest bevoordeelt bedrijven (blogs) die hun website officieel linken met pinterest.
  4. Je kan statistieken bekijken

 

Een business account maken doe je hier. Dat is gratis. Heb je al een persoonlijk account waar voornamelijk dingen voor je blog opstaan, dan kan je die gratis omzetten. Mijn blogaccount is ook mijn persoonlijke account, omdat mijn interesses die dingen zijn waar ik ook over blog.

Borden en pins die totaal niet op je bedrijfsaccount thuishoren kan je in verborgen borden stoppen, of je maakt 2 aparte accounts.

2 Pins maken

Je hebt een (al dan niet) business account en je hebt al enkele borden gemaakt. Tijd om zelf pins te maken die je dan kan delen op Pinterest.

Ik gebruik Canva, gratis en doet net wat belangrijk is. Canva is een gratis designtool dat eenvoudig te gebruiken is. Er zijn vele functies die betalend zijn, maar om te starten is de gratis versie zeker voldoende.

Maak een Pin die 3x hoog is en 2x breed. Dat vertaalt zich in 1200px (hoog) maal 800px (breed). Een ratio van 3:2 is ideaal. Vierkant is ook oké. Horizontale afbeeldingen zijn absoluut te vermijden, ze worden zo klein dat er over gekeken wordt.

Extra tips:

  • Maak minstens 2 (3 tot 5 is beter) verschillende pins per blogpost. Dat geeft je ruimte om mee te spelen.
  • Zorg ervoor dat je branding (kleuren, letterype) van je website reflecteert in je pins.
  • De tekst die op je pin staat zet best aan tot actie of bevat cijfers: de 5 beste …. Weten hoe ik 100€ bijverdien?
  • De titel van je pin komt liefst overeen met de titel van je blogpost.
  • Kies een relevante afbeelding als achtergrond.
  • De naam van je pin doet er niet toe, 12457.png is oké.

Waar pinnen?

Je hebt enkele pins gemaakt. Waar is nu de beste plek om ze te pinnen?

Het is vooral belangrijk dat jij als eerste de pin van je blog op pinterest pint, op je eigen Pinterest account. Dat geeft een signaal naar Pinterest dat de Pin van een vertrouwde bron komt en dat jij de eigenaar bent. (Vooral interessant bij gestolen pins enz.)

Dat kan je doen door de Pin Button op je website te installeren (als plugin) of de app te installeren in je browser. Ik stel de plugin voor omdat lezers dan ook rechtstreeks naar Pinterest kunnen pinnen.

Plaats 1 of 2 pins in je blogbericht, de anderen upload je rechtstreeks op Pinterest. (Bovenaan, het plusje)

Maak 1 bord waar je uitsluitend je eigen pins van je blog op zet. Dat bord wordt je bron voor het pinnen en is een plaats waar volgers je nieuwste pins handig kunnen terugvinden.

Relevante eigen borden

Je pin kan je nu gaan rondpinnen op eigen relevante borden. Een pin met 10 bespaartips plaats ik dus op mijn eigen borden met de omschrijving: bespaartips én bezuinigen.

Relevante Groepsborden

Om snel een groter publiek te bereiken, zijn groepsborden top. Je toont je pin namelijk voor hun volgers, en dat zijn er vaak super veel.

Ga eerst op zoek naar groepsborden waar jouw pins thuis horen.

Om te starten kan je je aanmelden voor deze groepsborden die van mij zijn:

Van hieruit kan je dan andere bloggers contacteren die ook groepsborden hebben.

Als je op mijn Pinterest profiel op zoek gaat naar mijn borden, dan staan er behoorlijk wat groepsborden tussen. Als het thema overeenkomt met waar jij over schrijft, contacteer dan de eigenaars en vraag om te mogen meepinnen.

Hou er wel rekening mee dat er op sommige borden regels zijn zoals:

  • alleen pins naar nieuwe blogs
  • maximum 1 per dag
  • pinnen én ook delen op je eigen borden
  • geen dubbele pins
  • geen 2 pins achter mekaar

Hoe vaak moet je pinnen?

Het is beter om elke dag 5 pins te pinnen, dan 1 keer 100. Dat hebben de makers van Pinterest zelf gezegd. Ze houden van mensen die elke dag het platform bezoeken en die elke dag enkele pins pinnen.

Als je maar enkele pins hebt van je blog, dan pin je pins van anderen naar je eigen borden.

Ik raad minstens 5 pins per dag aan. Bij voorkeur je eigen pins die je op groepsborden en eigen borden pint.

Dubbels op een bord is geen probleem. Net als pins die geen interactie hebben, dat maakt ook niet uit. Je mag het allemaal laten staan.

Stop je tijd liever in het elke dag pinnen van minstens 5 pins. En als je kan, pin je 4 x per dag 5 pins. Maar dat moet je zelf bepalen.

Handmatig pinnen of pinnen met behulp van een tool (BoardBooster of Tailwind) maakt geen verschil. Er wordt geen onderscheid gemaakt.

Wanneer pin je best?

Focus wel op de eerste 5 pins van de dag, die zijn het allerbelangrijkste! Als je een keuze moet maken, zorg er dan voor dat de eerste 5 van de dag pins zijn van je eigen blog, en liefst allemaal verschillende.

Er komen verschillende nieuwe functies uit die daar rekening mee houden. Het is een goede gewoonte om nu al mee te starten.

Keywords

En dan nu het allerbelangrijkste; Keywords.

Keywords kan 1 woord zijn, 2 woorden of een korte zin. Wat is je belangrijkste boodschap in je blog?

Stel dat ik een blog heb geschreven over besparen op boodschappen in 10 tips, dan zou mijn keyword kunnen zijn: “besparen op boodschappen”.

Dat is het belangrijkste keyword. Daarnaast kan ik nog gerelateerde keywords hebben zoals: “geld besparen” “bezuinigen op boodschappen” “consuminderen” “bespaartips”.

Deze gerelateerde keywords zijn ook belangrijk, ze zijn minder specifiek en zullen een groter publiek aanspreken die hopelijk ook naar de meer specifiekere informatie over “besparen op boodschappen” op zoek zijn.

Waarom is dit belangrijk?

Pinterest is een zoekmachine. Keywords dienen om de zoekmachine te helpen om de juiste pins naar voren te halen, maar ook je pagina én je borden.

Waar plaats je die keywords best?

Overal.

Stel dat je in tijdsnood zit en je moet een keuze maken, dan zou ik deze volgorde aannemen:

  1. In je blogpost
  2. In je beschrijving van de afbeelding (de alt-tekst op je blog)
  3. Op je pin in de tekst
  4. Je account naam en omschrijving
  5. De naam van de borden
  6. De omschrijving van de borden

4 tot en met 6 hoef je maar éénmalig uit te voeren. Maak er een uurtje tijd voor, en zet zoveel mogelijk keywords in de beschrijvingen terwijl je er voor zorgt dat het nog steeds een leesbare tekst is.

99% van je lezers willen je tekst lezen om te weten waar het artikel over gaat. Die andere 1% is geïnteresseerd in je keywords om er van te leren, of wordt gebruikt door bots om te bepalen waarover je pin gaat.

Wil jij ook, net zoals ik, 1 miljoen kijkers op Pinterest? Hoe pin je best en welke pin strategie is het meest succesvol? Alles en veel meer vertel ik je in deze blog.

Hashtags

Sinds kort worden er weer hashtags toegelaten. Deze hashtags geven de mogelijkheid om de nieuwste content te vinden over een bepaald onderwerp.

De gewone zoekfunctie geeft alle relevante pins weer. Als je zoekt op een hashtag, dan krijg je de meest recente berichten over dat onderwerp te zien.

Hashtags zijn zeer interessant, maar keywords zijn 10x belangrijker.

Mijn ervaring

Na het toepassen van alle bovenstaande tips, is mijn bereik op 1 week tijd met 25% toegenomen, ofwel van 400k kijkers naar 510k kijkers. Dus door 1 week te proberen is mijn bereik met 100.000 kijkers toegenomen.

Het aantal volgers is mee spectaculair gegroeid. Waar ik voorheen ongeveer 10 nieuwe volgers per week had, heb ik er nu minstens 20 per week (sommige weken zelfs 30 of meer)!

Het aantal pageviews op dit blog is gestegen met ongeveer 15% in diezelfde week. Het aantal nieuwsbrief aanmeldingen ging met 20% omhoog.

Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik effectief 1 miljoen kijkers heb (per maand). Zo krijgen jullie een idee hoe lang dat kan duren.

 

Nog vragen, of iets dat ondertussen veranderd is? Zet het in de reacties!

Lees verder:

 

De allerbeste bespaartips recht in je inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg wekelijks de beste spaar- en bespaartips recht in je inbox.

Wij houden niet van spam! Niet tevreden? Schrijf je uit. Powered by ConvertKit

Geef een reactie