Last van uitstelgedrag? De beste tip ooit!

Gepubliceerd in Bespaartips / 5 september 2017
Disclaimer: deze post kan affiliate links bevatten, meer info.


Ik heb er vreselijk veel last van: UITSTELGEDRAG.

In het huishouden, telefoneren, een mail sturen, tuinieren, … en op het werk.

Als er 1 ding is waar ik hoognodig aan moet werken, dan is het echt wel dit. Want ik schuif alles op de lange baan. En ik weet heel goed je het beter nu kunt doen, want dan ben je er ervan af. Maar nee, ik stel alles uit.

Tot ik de beste tip ooit kreeg om met mijn uitstelgedrag om te gaan:

Duurt je taak minder dan 2 minuten? Doe het onmiddellijk!

Simpel hé!

Oké, ik geef toe, het is niet van toepassing op alle taken, maar toch vele hoor.

Zo kan je snel de wc poetsen als dat nodig is, een rekening betalen, een telefoontje doen, een email schrijven, je kind vraagt iets dus doe je dat meteen, je afwas in de machine stoppen, een vuilbak leegmaken, dat stukje onkruid trekken, die kast afkuisen, even keren onder te tafel, …
Je zal merken dat enorm veel taken minder dan 2 minuten duren. En als je ze beetje bij beetje aanpakt, dan ben je klaar voor je het weet. Want wat zijn nu 2 minuten?

Het zit ‘m in de kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. Want als je al deze kleine dingen blijft uitstellen, wordt het gewoon een grote hoop. En die grote hoop komt bovenop die andere grote hopen uitstelgedrag waardoor je niet meer durft te beginnen.

(Ik voel mezelf preken tegen mezelf, maar het is waar!)

Pak je uitstelgedrag aan met deze tips.

Heb je al een keer een ‘braindump’ geprobeerd?

Een braindump is wat het zegt: dump alle gedachten uit je hersenen op papier.

  1. Maak een lijst van ALLES dat je moet doen, alles waar je aan denkt.
  2. Stel prioriteiten, was is absoluut noodzakelijk? Wat is dringend en wat kan wachten?
  3. Elke dag neem je 30 minuten tijd om alles dat je hebt uitgesteld af te ronden.
  4. Nieuwe taken? Doe ze onmiddellijk, laat de lijst niet langer worden.

Is 30 minuten niet voldoende? Besteed er dan 1 uur of langer aan. Maar werk die lijst af, elke dag een beetje.

Zorg er zeker en vast voor dat je elke dag een beetje doet. Dat is leuker dan 1 x heel veel moeten doen.

Ken je deze uitspraak?

If you eat a frog first thing in the morning that will probably be the worst thing you do all day. 

Mark Twain

Met andere woorden: Als je ’s morgens een (levende) kikker eet, dan is dat waarschijnlijk het ergste dat je die dag moet doen.” De rest wordt dan een eitje. Uiteraard eet je niet echt een kikker op, maar doe je een taak waar je echt tegenop kijkt. Elke dag opnieuw voor 30 minuten, tot je lijst is afgewerkt.

En je zal merken (ik toch!) dat het allemaal wel meevalt.

Dus, maak je lijst en begin met 1 ding. En morgen doe je het volgende. En je bent vertrokken!

Emoties

Alles komt neer op emoties.

Als bovenstaande jou niet helpt, dan is er een dieper liggend probleem. Zie je, als jij overmand bent door angst om een telefoontje te plegen (schuldig!), dan is er meer aan de hand dan enkel uitstelgedrag.

Er is angst. En angst is 1 van de dingen die iemand helemaal lam kan leggen. Angst verlamt.

Is dat goed? Nee!

Kan je daar iets aan doen? Ja!

Is het simpel?

Helaas niet.

Maar het is wel doenbaar. Het wordt tijd om aan je angst te werken.

Zoek naar de oorzaak van die angst, welke emotie heb je, welk gevoel heb je? Waarom ben je bang om dat telefoontje te plegen?

Ooit al van je ego gehoord?

Het ego wil je beschermen tegen alles wat het denkt te kunnen meemaken. Je ego roept uit: Ho nee! Stop daarmee! Dat is niet goed, want persoon x heeft er ooit iets gelijkaardigs over vertelt.

Ik kan je 1 goede raad geven; Als je iets simpel (zoals een telefoontje) wil uitvoeren en je wordt toch overmand door angst, zet dan je ego opzij.

Wat is het ergste dat kan gebeuren als jij je taak zou uitvoeren? Waarom kan je geen telefoontje doen naar instantie X? Wat denk jij dat er zal gebeuren waardoor jij je taak uitstelt?

Ga je dood?

Nee hè. Je gaat niet dood van 1 telefoontje te plegen.

Denk je dat de andere je gaat pijn doen? Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je een nee krijgt?

Ga er dan van uit dat je altijd een nee krijgt, en af en toe een ja hebt (en dat is dan goed meegenomen).

Een nee heb je, een ja kan je krijgen.

Je uitstelgedrag is soms meer dan alleen maar uitstellen. Vaak is het emotie, onverwerkt trauma of aangeprate overtuigingen die jou belemmeren.

Wil je meer vanuit je kracht leven?

Neem deel aan de gratis cursus: In 10 dagen bewuster leven. Inschrijven kan je op deze pagina doen.

 

Lees ook:

Veel succes! & laat je weten hoe het gaat?

Last van uitstelgedrag? Maak er korte metten mee met de beste tip ooit!

 

Bewaren

Bewaren

De allerbeste bespaartips recht in je inbox!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg wekelijks de beste spaar- en bespaartips recht in je inbox.

Wij houden niet van spam! Niet tevreden? Schrijf je uit. Powered by ConvertKit

Geef een reactie